Ing. Ján Vravec, PhD.
Študenti FM PU sa zúčastnili dňa 31.10.2016 exkurzie v spoločnosti KIA Motors Slovakia s.r.o. v rámci projektu KEGA 058PU-4/2015. Exkurzia sa uskutočnila vo výrobnom závode spoločnosti KIA v Tepličke nad Váhom, okres Žilina. Hlavným cieľom organizovania exkurzie bolo oboznámiť študentov s históriou a súčasnosťou spoločnosti KIA, prezentovať študentom moderné technológie automobilového priemyslu a vzbudiť u študentov ďalší záujem o kontakty s hospodárskou praxou. Exkurzia v spoločnosti KIA Motors Slovakia s.r.o. bola rozdelená do troch na seba nadväzujúcich etáp.
1. ETAPA EXKURZIE – FILM O SPOLOČNOSTI KIA
V prvej etape exkurzie si študenti FM PU pozreli dokumentárny film o histórii a súčasnosti spoločnosti KIA Motors Slovakia. Vo filme sa mohli študenti dozvedieť, že spoločnosť začala na Slovensku aktívne pôsobiť od 18. marca 2004, kedy bola v Bratislave podpísaná zmluva medzi spoločnosťou KIA a vládou Slovenskej republiky. Touto zmluvou bola oficiálne schválená výstavba prvého európskeho závodu KIA Motors na Slovensku.
Spoločnosť KIA Motors Slovakia s.r.o. sa nerozhodla vybudovať svoj prvý európsky závod náhodne. Dôvodom na jeho výstavbu bolo neustále zvyšovanie predaja a rastúci trhový podiel v krajinách strednej a východnej Európy. Toto rozhodnutie bolo tiež v súlade s plánom spoločnosti KIA stať sa jedným z popredných svetových producentov automobilov. Vo filme o spoločnosti sa študenti dozvedeli, že výstavba závodu v SR začala položením základného kameňa v apríli 2004, začiatok reálnej výstavby nastal v októbri 2004 a výstavba bola úspešne ukončená v decembri roku 2005.
Študenti FM PU sa z filmu tiež dozvedeli, že spoločnosť KIA Motors Slovakia s.r.o. začal svoju skúšobnú výrobu v lete roku 2006 a začiatok plnohodnotnej výroby bol v decembri roku 2006. To znamená, že spoločnosť KIA na Slovensku vyrába svoje automobily už takmer desať rokov. Spoločnosť KIA aktuálne zamestnáva približne 3 800 kmeňových zamestnancov, a ďalšie tisíce zamestnancov si našli pracovné uplatnenie v dodávateľských a subdodávateľských spoločnostiach. Celková rozloha areálu výrobného závodu v Tepličke nad Váhom predstavuje 166 ha a celková zastavaná plocha je 57 ha. Celková výška investície v SR sa odhaduje na 1,7 miliardy EUR.
Študenti FM PU ocenili skutočnosť, že stratégia spoločnosti KIA v oblasti výroby je založená na troch základných pilieroch, ktorými sú kvalita, flexibilita a produktivita. Cieľom spoločnosti KIA je prostredníctvom týchto 3 pilierov dosiahnuť maximálnu spokojnosť zákazníkov, zamestnancov spoločnosti a vysokú konkurencieschopnosť na Slovenskom aj zahraničných trhoch.
2. ETAPA EXKURZIE – DISKUSIA
Druhá etapa exkurzie v spoločnosti KIA bola venovaná diskusii a otázkam študentov FM PU. Študenti FM PU sa pýtali, aké najmodernejšie výrobné technológie spoločnosť KIA využíva vo svojom závode v Tepličke nad Váhom. Študentov prekvapila skutočnosť, že spoločnosť aktuálne využíva takmer 400 robotov rôznych typov a druhov. Študenti sa dozvedeli, že aplikáciou adaptabilných nástrojov a automatického nastavenia výrobných liniek dosahuje výrobný závod vysokú flexibilitu, vďaka ktorej môže produkciu automobilov pružne prispôsobovať požiadavkám trhu. Každý vyrobený automobil zodpovedá presným požiadavkám konkrétneho zákazníka, ktorý si ho objednal, čo sa týka najmä výbavy, typu a výkonu motora, pohonu, farby atď.
Ďalšie otázky študentov FM PU smerovali na kapacitu a sortiment produkcie. Pri maximálnom využití výrobnej kapacity je spoločnosť KIA schopná vyrábať až 350 000 automobilov ročne, čo predstavuje približne 100 kusov áut na jedného zamestnanca ročne. Študenti sa dozvedeli, že spoločnosť KIA dosahuje jednu z najvyšších úrovní produktivity v automobilovom priemysle, aj v celom strojárskom priemysle v SR.
Prvým modelom vyrábaným vo výrobnom závode v Tepličke bol model KIA Cee’d, 5-dverová verzia, ktorý bol určený najmä pre európskych zákazníkov. V júni roku 2007 bola spustená výroba kombi verzie modelu KIA Cee’d a výroba 3-dverového modelu sa začala v októbri 2007. V júni roku 2007 sa začala aj výroba známeho športovo-úžitkového automobilu KIA Sportage, pričom od roku 2010 sa vyrába už jeho tretia generácia. Ďalším modelom vyrábaným v závode je KIA Venga. V roku 2012 zahájili v závode výrobu druhej generácie modelu KIA Cee’d a roku 2013 spustili v závode výrobu modelu KIA Cee’d GT.
Študenti FM PU sa zaujímali aj o sociálne a mzdové podmienky zamestnancov spoločnosti KIA. Zamestnanci spoločnosti majú rôzne sociálne výhody a benefity, majú 13. a 14. plat, priemerná hrubá mzda zamestnancov vo výrobe sa pochybuje okolo 1 400 EUR mesačne. Spoločnosť KIA pravidelne organizuje pre zamestnancov a členov ich rodín rôzne podujatia, koncerty a spoločenské akcie.
3. ETAPA EXKURZIE – PREHLIADKA VÝROBY
Študenti FM PU zahájili prehliadku výroby v prevádzke lisovne, kde sa začína celý proces výroby automobilov KIA. V lisovni sa lisujú vonkajšie a vnútorné diely karosérie na rôzne modely automobilov KIA. Každá z dvoch hlavných lisovacích liniek môže vyprodukovať celkovo až 77 rôznych panelov. Celková výrobná kapacita lisovne závodu je okolo 5 miliónov panelov ročne. Kontrola kvality je zabezpečená inšpektormi kvality a prostredníctvom unikátneho 3D optického skenera. Vylisované časti karosérie automobilov sú kontinuálne premiestňované prostredníctvom elektrického jednokoľajového systému do automatického skladu.
Exkurzia následne pokračovala v karosárni automobilky KIA. V karosárni sa vyrábajú rozmerovo a tvarovo presné a bezpečné karosérie prostredníctvom zvárania jednotlivých súčastí ako sú podlaha, ľavá a pravá bočnica, či strešná zostava. Študenti boli nesmierne prekvapení, že procesy zvárania dosahujú 100% automatizáciu, pričom 350 robotov zabezpečuje nielen zváranie, tmelenie, ale aj manipuláciu s panelmi. Pri výrobe dominuje bodové zváranie, doplnené zváraním v ochrannej atmosfére CO2 a v ochrannej atmosfére argónu. Vysoká flexibilita výroby umožňuje na jednej linke kompletizovať až 8 typov karosérií automobilov. Napríklad karoséria automobilu Kia Cee’d hatchback má celkovo až 5 750 zvarových bodov, pričom viac ako 2 400 zvarov je vykonaných priamo v zvarovni výrobného závodu.
Exkurzia bola zavŕšená v montážnej hale spoločnosti KIA, ktorá je najväčšou výrobnou jednotkou zo všetkých výrobných hál, v ktorej dochádza k finalizácii automobilov značky KIA. Všetkých 5 typov automobilov vyrábaných vo výrobnom závode KIA je vďaka vysokej flexibilite výrobných zariadení kompletizovaných na jednej montážnej linke vrátane ľavostranného aj pravostranného riadenia.
Študentov FM PU ohromila aj veľkosť výrobnej haly, ktorá pokrýva plochu o rozlohe 100 000 m2 a je dlhá takmer 450 metrov. Kompletizácia automobilov KIA začína montážou kabeláže a menších interiérových a exteriérových častí automobilu, po ktorých nasleduje montáž podvozkových častí (tzv. svadba = spojenie karosérie a podvozkových častí). Dvere automobilov sú po príchode karosérie z lakovne do montážnej haly demontované, následne ich kompletizácia prebieha na samostatnej dverovej linke. Celý proces montáže je zavŕšený namontovaním čelného a zadného skla, kolies, sedadiel a ďalších nevyhnutných súčastí automobilu. Kontrola jednotlivých namontovaných častí, plnenie prevádzkových kvapalín a pohonných látok je vykonaná v závere montážnej linky.
Na záver exkurzie mali študenti FM PU možnosť vidieť ako z výrobnej linky schádzajú nové automobily KIA všetkých typov a výbav, pričom na každom z nich je štítok s miestom ich dodania. Všetky hotové automobily KIA pokračujú na skúšobnú dráhu, ktorá sa taktiež nachádza v areáli spoločnosti KIA v Tepličke nad Váhom. Študenti vysoko ocenili ochotu pracovníkov spoločnosti KIA, celý priebeh exkurzie a odniesli si veľké množstvo zaujímavých poznatkov a zážitkov.